Sicilien

Efter fina dagar på vulkanöarna seglade vi ner till Siciliens norra kust. Nu bara en vecka kvar till vi ska vara vid vår vinterhamn på södra Sicilien. Sicilien är faktiskt Medelhavets största ö, så vi har några distans att avverka även här!

Det blev en heldag längs Sicilien-kusten. Vackert kuperat landskap med många små byar på toppen av kullarna. Och mäktig historia med inslag från kartager, greker, romare, vikingar, normander, araber, afrikaner och européer! Normanden (typ viking) Kung Roger av Sicilien är en av öns storhetsmän från 1100-talet som gjorde Sicilien till kungarike. Så vi kallar Sicilien Rogers ö😉.

Cefalu

Första stopp på Sicilien blev Cefalu. En jättefin semesterort med allt; vacker stad från 1000-talet, butiker, strand, natur och trevlig hamn. Här väntade vi in ett par dagar med hårda nordliga vindar i skydd bakom hamnens vågbrytare. Lokalborna pratade om att det var mistralen..och den skulle komma med regn vilket alla längtade efter då de inte haft regn sedan april! Och vi konstaterade att vi inte heller upplevt regn på flera månader!

Termini Imerese

Från Cefalu seglade vi västerut på norra Siciliens kust. Målet var att ta oss till Palermo som nästa stopp och återigen möta våra danska vänner Lone och Johnny, som vi skildes åt med på Sardinien, men blåsvädret gjorde att våra vägar fick mötas i tidigare hamn, i staden Termini Imersere. Och det blev återigen ett glatt återseende med grillmiddag och mys💕.

Termini var egentligen en fin gammal stad, men fruktansvärt sliten! Vilket vi i och för sig hört är vanligt för Sicilien.. Sopor överallt, riktigt risiga hus, många tomma lokaler, och hundbajs överallt😝. Lustigt att detta varit en rik och välbärgad plats genom tiderna och att det var här konceptet termal-bad vuxit fram från romarnas dåtida ivriga badande i vulkan-källor. Och det finns visst en fin och väl ansedd gammal badinrättning och Grand Hotel på toppen av stadskullen men vid det här laget har vi badat klart i varma vulkankällor😉 och börjar bli trötta på kulturella bygnader🙈. Killarna var mer intresserade av att gå till ”Palzzo Cirillo” som visade sig ligga mitt i stan! Det är ett gammalt hus (palats?) som en svensk familj köpt som renoveringsobjekt vilket gjordes TV-program av, ”Husdrömmar på Sicilien”, som vi följde i vintras. Så, så blev det! Vi gick dit och knackade på, men familjen var inte där.

Palermo

Vi tog avsked av Johnny och Lone för sista gången detta år, då de nu seglar vidare österut längs Sicilien vidare mot Grekland och vi väster ut på Sicilien för att segla ned på sydsidan av ön.

Vi fick en riktigt fin seglats till Palermo. Max är numera väldigt ivrig att hjälpa till när vi seglar särskilt dagar som denna med lite kryss och lutning👍🏻 efter lång period av svaga medvindar. Ted hävdar fortfarande att kanaler är bäst😂.

Det blev ett kort men intressant stopp, med cyklar, i en pulserande het och mångkulturell stad! Det blev stadsvandring med ”streetfood” på kvällen, men nästa dag kastade vi loss och lämnade stadspulsen för fläktande vind och badmöjlighet😅 som känns som ett måste! Det är allt som oftast 40 grader i skuggan och 30 grader i havet!

San Vito lo Capo

Svettiga seglade vi i söndags kväll (9/8) till den lilla badorten San Vito lo Capo på nordvästra hörnet av Sicilien. Här var vi eniga om att vi hade kunnat stanna i flera dagar då det var ett perfekt semesterparadis! Även detta såklart en stad med anik historia men numera ett semesterparadis för främst italienare och Sicilien-bor. Inte mycket av det gamla är synligt, förutom en gammal borg mitt i byn tillägnad romerska ”martyren Vito”, bland de raka promenadgatorna med låga hus och 100-tals restauranger och barer för allas smak. Här blev det såklart färgglad paraplydrink och med DJ i bar efter killarnas önskemål👌🏻. I tillägg till detta lång strand, bollplaner, studsmatta, bad i turkost vatten.

Härifrån seglar vi vidare till Egadi-öarna utanför Siciliens västra udde!

Publicerat av seglingsbloggen

Familjen Grönkvist Granat; Roger, Mimmi, Max (11 år), Ted (7 år) och katten Ronja. I juli 2019 kastar vi loss med vår segelbåt (Jeanneau 51) från Rindö, Vaxholm för att under ett års tid segla oss ner genom Europa. Vi planerar att segla ner genom Sverige, till Tyskland via Kielkanalen, via kanal genom Holland och ut i Engelska kanalen via södra England, vidare längs Atlantkusten, in i Gibraltar och in i Medelhavet från väst till öst. Vi beräknar vara åter på Rindö till skolstart augusti 2020.

Delta i diskussionen

3 kommentarer

1. Utrolig mye dere får sett ognopplevd nå helt på slutten av sommeren innan skolen starter opp på land….. dette blir jo herlige minner å ta med seg videre. Dere er jo snart spesialister på Italia- historie og ikke minst «paraply-drinker». Kos dere masse på vei til «vinterhavn» og sug inn slutten av sommerlovet. 👍🤓🌺⚓️🇳🇴

1. Ja, nu suger vi i oss det sista av segling, bo på båt och livet med det! Känns konstigt att året är slut.. men som Max säger: ”nu börjar ett nytt äventyr!”

2. Det har ju faktiskt gått ett år och en månad sedan vi tillsammans seglade söderut utmed Svenska kusten. Alltså 13 månaders äventyr och ett i många avseenden händelserikt år. Det har varit jättetrevligt att få följa med, dels på några delsträckor i Holland, i Biscaya och genom Gibraltar. Det var ju planerat att bli en gång till, men då kom coronan. Och däremellan nästan vara med, genom att läsa och titta på bilder här i bloggen. Men vi saknar er här hemma i Östersjön. 😍⛵️